Spørgsmål:
Vi sidder i en situation hvor vi modtager klager over larm fra vores lejlighed. klagerne går på at vores 16 måneder gamle datter larmer ekstremt meget og at vi skulle støvsuge udenfor de tider der er angivet i husordenen.
Da vi første gang modtog klagen kunne vi ikke nikke genkendende til det med støvsugningen (heller ikke med vores datter.
Hun er her jo bare) så vi kontaktede bestyrelsen som sagde vi skulle tage det med et gran salt.
Nu er vi så indkaldt til møde mellem os og de klagende da de stadig mener at vi larmer for meget (eller at vores datter gør).
Spørgsmålet er så. Den klagende sidder selv i bestyrelsen, og vi er indkaldt til et møde, hvor to for bestyrelsen vil være mæglere. men det er jo så i virkeligheden tre fra bestyrelsen mod os? hvordan forholder man sig i sådan en sag?
Det skal lige siges at vi har gjort mange tiltag for at imødekomme deres ønske om mindre støj. men vi mener også at vores datter skal have lov til at være her og udfolde sig selv og ikke bare sidde stille hele dagen.
Svar:
Kære spørger
Der skal være plads til alle, og jeg synes, at det er et prisværdigt initiativ, at bestyrelsen går ind i en mæglingssituation. Ofte kan man gennem en formløs drøftelse blive klogere på hinandens synspunkter og acceptere forholdene, som de er.
Umiddelbart finder jeg ikke, at det er et problem, at klager er medlem af bestyrelsen. Men det er klart, at bestyrelsen skal være objektiv i sin vurdering af klagen.
Jeg mener at kunne fornemme en løsningsorienteret holdning hos jer. Hold fast i den. Den type konflikter er i det lange løb ulidelige.
Med venlig hilsen
Anders Welding
Dansk BOLIGadvokat, Amager