Estaid vil optimere advokaters arbejde og digitaliserer derfor gamle servitutter med nyt værktøj, der får stor opbakning fra nogle af de største aktører i advokatbranchen. Værktøjet hedder Servitutfinder og skal løftes af hele branchen.
Estaid vil optimere advokaters arbejde og digitaliserer derfor gamle servitutter med nyt værktøj, der får stor opbakning fra nogle af de største aktører i advokatbranchen. Værktøjet hedder Servitutfinder og skal løftes af hele branchen.
Advokater bruger hurtigt alt for mange timer på at lokalisere og downloade servitutter fra indscannede, ustrukturerede akter.
“Det er et problem, at advokater, der arbejder med fast ejendom, ikke har haft mulighed for at finde frem til relevante servitutter på en tidssvarende måde. Det er ineffektivt og har fastholdt hele branchen i analoge og repetitive arbejdsprocesser,” fortæller Anders Friis, Partner og advokat i Accura.
Derfor har Danske Advokater, Danske BOLIGadvokater, Accura, DLA Piper, Gangsted og Dreyers Fond helt fra begyndelsen støttet op om Servitutfinder, der med hjælp fra branchens professionelle digitaliserer gamle servitutter.
Servitutfinder trækker alle akter fra Tinglysning og giver advokater og andre i branchen mulighed for at markere servituttens placering i akten og derefter gemme placeringen i en database.
Det er et længe ventet alternativ til besværlige arbejdsgange, som Formand i Danske BOLIGadvokater, Niels Erlandsen, er glad for:
“Det er helt afgørende, at advokatbranchen kan søge den nødvendige information på fordelagtige vilkår, og Servitutfinder er et værktøj, som branchen virkelig har brug for. Tilbagemeldingerne fra vores medlemmer er rigtig gode.”
En fælles brancheløsning
Estaid indsamler ejendomsdata og udvikler digitale værktøjer til professionelle i ejendomsbranchen, og mens startuppen har udviklet værktøjet til digitalisering af servitutter, er det nu op til branchen at tilføje den reelle værdi.
“Servitutfinder er en crowdsourcet løsning. Vi har lavet værktøjet, der gør det muligt at finde, markere og gemme servitutters placering i akterne, men det er alle de dygtige mennesker i branchen, der rent faktisk skal markere servitutterne i akterne. Når de gør det, hjælper de sig selv, og de hjælper branchen i sin helhed,” forklarer Søren Nielsen, CEO og Co-founder i Estaid.
Når en servitut bliver markeret og gemt i Servitutfinder, ligger den i en database klar til næste gang, en skal bruge den specifikke servitut.
For Søren Nielsen er gevinsten tydelig:
“Det her er noget advokater gør på daglig basis. De gør det hver for sig, men med denne løsning vil de spare mange timer på ikke at skulle lede i lange akter for at finde en specifik servitut igen og igen. Det er tid, de i stedet kan fokusere på at yde juridisk rådgivning til deres klienter.”
Brancheorganisationerne og advokathusene er begejstrede for et værktøj, der kommer alle til gavn.
“Servitutfinder effektiviserer branchen på noget, der ikke er et konkurrenceparameter, og det er svært ikke at være begejstret for det,” afslutter Paul Mollerup, Adm. Direktør i Danske Advokater.
Fakta om Servitutfinder:
Estaid trækker alle akter fra Tinglysning.dk.
Servitutfinder skal digitalisere akter fra før 8. september 2009.
Dreyers Fond har støttet udviklingen af Servitutfinder.
Læs mere om Servitutfinder på estaid.dk/servitutfinder
Kontakt:
Anders Friis
Partner og advokat, Accura
Tlf.: 3078 8380
Mail: afr@accura.dk
Paul Mollerup
Adm. Direktør, Danske Advokater
Tlf.: 33 43 70 10
Mail: pmo@danskeadvokater.dk
Niels Erlandsen
Formand, Danske BOLIGadvokater
Tlf.: 33 15 24 65
Mail: ne@advokaterlandsen.dk
Søren Nielsen
CEO og Co-founder, Estaid
Tlf.: 51842410
Mail: sn@estaid.dk